De moeder aller reizen gaat slapen. - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Frank Mensink - WaarBenJij.nu De moeder aller reizen gaat slapen. - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Frank Mensink - WaarBenJij.nu

De moeder aller reizen gaat slapen.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frank

16 Augustus 2010 | Duitsland, Weimar

Alle lieve mensen,

De oplettende luisteraar had het natuurlijk al in de gaten want van Soedan terug naar Cairo is een omgekeerde beweging. Ik ben bijna thuis want er is een kink in de kabel gekomen en deze kinkel heet mijn broertje, er is een familiedrama in huize Mensink op komst maar ik zal dat later uitleggen, u hoeft zich geen zorgen te maken, dat doe ik wel. Ik zal weer gewoon bij het laatste bericht verder gaan.

15/7 Cairo. Volledig hersteld en geen noemenswaardige dingen ondernemen. Nog een keer naar het nationaal museum en als souvenir het dodenmasker van Toetanchamon meegenomen.

22/7 Athene. Van Cairo over de oceaan naar Athene gevlogen en terug in Europa, mijn wereldreis schiet lekker op. Het was een behouden reis, deze wereld is al zo diep gezonken dat vliegen goedkoper is dan de boot. Griekenland heeft er voor gezorgd dat mijn reis de laatste maanden duurder is geworden, de luie donders. De banken zijn beklad met anarchistische leuzen door het linkse langharige werkschuwe tuig. Athene is een smerige stad met heel veel spuitende junks, alcoholisten en bedelaars, en natuurlijk de berg Acropolis. Ik heb alle stenen weer even bekeken uit respect voor onze geestelijke voorouders. Achttien jaar geleden was ik reeds in Athene en op de acropolis maar wist destijds nauwelijks wat ik zag want de interesse beperkte zich tot strand, drinken en bikini's, omdat ik geestelijk zo enorm gegroeid ben is dit helemaal omgeslagen naar cultuur, geschiedenis en bikini's. Natuurlijk had ik ook nog even naar de eilanden kunnen gaan maar aangezien ik geen jeugdpuistjes meer heb is het niet meer nodig. Tot mijn ontsteltenis kwam ik er achter dat de europese jongemannen de broek op half zeven hebben hangen waardoor je de calvin klein onderbroek kunt zien. Dat kan maar twee dingen betekenen, of de jeugd is gek geworden of ik begin oud te worden.
Daarna Delphi, mooie bergen met uitzicht op het water. Ik lift, Griekenland sjoemelt met de cijfers, dan moeten ze met jullie, ik herhaal jullie, belastinggeld uit de brand worden geholpen, kan men eindelijk iets terug doen en dan vraagt men brutaal om geld en moeten we weer met onenigheid uit elkaar. Tevens was de benzine op want de tankstations waren aan het staken, ik heb de Grieken het advies gegeven met een staatsschuld van honderdtwintig procent niet te staken maar gewoon te werken, en daarmee kwam ik tot de kern van het probleem; werken.

28/7 Patra. In Patra staan veel vluchtelingen uit Afrika en Afghanistan achter het hek te wachten voor hun kans naar het paradijs. Ze proberen op de boot naar Italie te komen, wat mij onmogelijk lijkt, en dan verder naar Noord-Europa. Regelmatig komt de Griekse politie ze even wegtoeteren en dat is maar goed ook want anders wordt de vakantie van de blanke toerist verstoord door de aanblik van deze paupers, misschien gaan ze wel in je camper zitten of aan je rugzak knagen. Met de boot naar Bari, luxe boten met ruime slaapplaats op het vloerkleed. Via Bari naar Napels en dat duurt allemaal zo lang, uren staan en de hele dag een stukkie van tweehonderd kilometer. Natuurlijk geen Engels spreken, Italianen zijn ook al luie donders.

30/7 Napels. En dit is wel een heel mooie stad, nauwe stegen, katholieke kerken zijn veel mooier dan de protestantse zuinigheid, veel kapperszaken, veel koffietoko's, heel veel pizzeria's, in Napels is de pizza uitgevonden, de enige positieve bijdrage van Italie aan de wereld. Aan de kant van de weg lopen wegens alle scooters en motoren, ook oma rijdt hier op de scooter. De was hangt hoog tussen de gebouwen te drogen. Italianen spreken geen Engels en dan denken ze dat ik ze schreeuwend wel versta. Schreeuwen doen ze sowieso erg veel, vooral vrouwen, vrouwen hebben in dit deel van de wereld de broek aan, in de wetenschap noemen we dat een matriarchale maatschappij, ik zou zeggen het zijn gewoon kenaus. Gevolg is wel dat de Duitsers de Italianen onder Mussolini elke keer uit de brand moesten helpen. Veel huiskamers hebben een hekje of raam aan de straat waardoor de huiskamer aan of eigenlijk in de straat ligt, dan kan ik dus ook naar binnen kijken waar oma kookt en een grote televisie en een jezusbeeld in de huiskamer hangt. Napoli is de hoofdstad van de maffia, zelfs de afvalverwerking is in handen van de maffia, en de wortels van mijn reisdoktor, de jongen is er enorm op vooruit gegaan.
Aan de zuidkant van Napoli is de Vesuvius, daarachter ligt Pompei. Daar kan een mens natuurlijk ook niet omheen maar ik moest er wel weer even omheen omdat de toegang via de artiesteningang weer gratis was. Pompei is niet zozeer grootse Romeinse gebouwen maar het is wandeling door een Romeinse stad waarvan veel nog intact is. Ook versteende lijken.

2/8 Rome. Elke stijve gereformeerde zal het beamen, het gevaar komt niet van Mekka, maar vanuit Rome. Dat werd tijd ook, de halve wereld rond maar nog nooit in Rome geweest. Rome is de mooiste stad op aarde en het probleem van Rome is dat het te veel is. Te veel kerken, standbeelden en schilderijen, en het mooiste gebouw op aarde: het Pantheon. De laatste dag ben ik naar het Vaticaan gegaan waar ik me enigszins op vijandig grondgebied waande en men zijn best doet om mensen via de zijingang voor geld de sint-pieterskerk binnen te loodsen, de katholieken zijn nog steeds zo corrupt als vijfhonderd jaar geleden. In de hoofdtempel van het katholicisme is het probleem hetzelfde, het is te veel. Ik ben tevens op audientie geweest bij Paus Benedictus XVI en heb hem mijn sexboekjes gegeven om verdere excessen in de katholieke kerk te voorkomen, de heilige vader sprak er schande van en met het schuim op de bek werd ik de kamer uitgeduwd maar de sexboekjes heeft hij gehouden. En omdat ik een bikini vond met 40 procent korting voor slechts 235 euro heb ik deze gekocht. En dat er ongeveer een miljard toeristen rondliepen tijdens mijn bezoek vond ik helemaal niet erg, ik vond het juist hartstikke gezellig. Vijf dagen door Rome gebanjerd terwijl je vijf maanden nodig hebt om de hoofdstad van het gristendom te zien. Rome is het enige positieve van het christendom (ch) op deze aarde.

Daarna naar het noorden liften. Erg moeizaam met wachttijden die voor mijn leeftijd een aanfluiting zijn maar principieel richting de alpen, een laatste Italiaanse cappuccino in Trento waar de hoofdkerk nog geprobeerd heeft de reformatie tegen te houden en over de Alpjes heen. God heeft de Alpen gecreeerd om het katholicisme tegen te houden maar daar zijn deze bergen niet hoog genoeg voor. Na de bergen van de afgelopen jaren zijn de alpen voor mij een rimpeling in het landschap, de alpen is voor Europeanen, niet voor mij. Aan de andere kant van de alpen nog even door beieren en dan heb ik het ergste katholicisme wel gehad. Mijn chauffeur wilde richting Regensburg en ik naar Nurnberg dus iets ten noorden van Munchen uitgestapt. Tien kilometer van het benzinestation ligt het stadje Dachau, ik besloot er maar even naar toe te gaan.
In een buitenwijk van Dachau ligt het allereerste concentratiekamp van de nazi´s, adolf was nog maar zes weken reichskanzler en in maart 1933 was het eerste zwarte gat al een feit. Aanvankelijk werden hier politieke tegenstanders in zebrapakken gehesen en de hoofden kaalgeschoren maar later kwam het overige dat niet aan de partijlijn voldeed ook aan de beurt. Immers, de eerste mensen die in concentratiekampen zaten, waren Duitsers. Waaruit eens temeer blijkt dat duitsers ook maar gewoon mensen zijn.
Dachau stond model voor de overige kampen, het was geen vernietigingskamp waardoor het dodencijfer op slechts 43.000 bleef steken.

Volgens de lokale wetgeving ben ik in Beieren landloper, in het Beierse land is het aangenaam buiten slapen, ik weiger ten eenenmale 20 euro voor een hostelbedje uit te trekken. Wel veel muggenbulten, slakkensporen op mijn slaapzak en van ongeveer twintig meter afstand heel rustig een hert voorbij zien lopen. En als het dan een keertje regent is er altijd wel een bushokje of andere luxe schuilplaats te vinden in een dorpje, en als de troela van de heimpflegedienst net een bejaarde in bed heeft gestopt en daarna mij vraagt wat ik in het bushokje doe en ik eindeutig antwoord; schlafen, vertelt de troela dat het niet de bedoeling is dat ik in een bushokje slaap waarop ik haar vertel dat meningsverschillen nu eenmaal bij democratie horen. Tien minuten later komt de polizei voorbij, waarschijnlijk door de troela gealarmeerd (tenminste daar verdenk ik deze troela van (de naam troela betekent in deze context landverraadster)), waardoor ik acuut geen duits meer spreek en de politie mij een platzverweisz geeft (een platzverweisz betekent u mag hier niet meer komen maar is geen boete). Sofort drauf noemen ze dat in beieren en ik heb genoten van de beierse cultuur en natuur.

12/8 Nurnberg. Dachau was een goede voorbereiding op Nurnberg want hier werd alles reeds aangekondigd. Het noorden van beieren heet frankenland en aangezien de nsdap vanaf het begin hier veel aanhangers had werden vanaf 1927 de partijdagen in nurnberg gehouden. Een paar honderd meter van mijn hostel staat een foeilelijk gebouw van de Sparkasse waar totdat het platgebombardeerd werd in 1944 het gemeentehuis stond. In 1935 werd het berlijnse parlement, dat allang geen functie meer had, voor een paar dagen hier naar toe gehaald om de nurnberger rassenwetten aan te nemen om de zaak een beetje zuiver te houden. Wat destructiever is, bruinhemden of stropdassen, moet ieder voor zichzelf bepalen, maar de vrijheid gaat natuurlijk zelden in stropdas gekleed. Het hoogtepunt was in 1938 met twee miljoen deelnemers en verspreid over acht dagen, daarna was het grotendeels voorbij want adolf vond het marcheren welletjes, er moest gevochten worden. Op een terrein van 11 km2 werden de tempels van de nationaalsocialistische staatsarchitectuur gebouwd, adolf liet zijn bouwheer albert speer, de enige mens op aarde waar hij geen minachting voor had, vijf tempels creeren waar honderdduizenden gelijktijdig sieg heil konden roepen maar toen de tenen er in stalingrad afvroren werd het enthousiasme allengs minder. Uiteindelijk zijn maar twee van de tempels afgebouwd, een gigantisch congresgebouw en het zeppelinterrein, door het terrein loopt een weg van twee kilometer en zestig meter breed waar je fijn kunt marcheren en de Amerikanen na de oorlog als landingsbaan konden gebruiken. Het zeppelinterrein was het grootst en staat deels nog overeind, hier konden tweehonderdduizend bruinhemden brullen terwijl adolf als hogepriester vertelde dat iedereen gelijk moest zijn wat enkel in het graf kon eindigen. Op het spreekgestoelte stond ik dus op de stenen waar het grote monster ooit stond.

Toen ik op het terrein liep kwam toevallig geert wilders een toespraak houden. Staand in een open wagen kwam hij aangereden, geestdriftig zwaaiend naar het volk. Er was echter geen volk want de Duitsers kwamen niet opdagen want zij hebben immers leergeld betaald. Ik heb een foto van de wagen genomen, het is de laatste foto, duidelijk herkenbaar staat hij met zijn handlangers zittend om hem heen. Naast hem achter het stuur zit bruinsmeerder rutte en achter hem bruinsmeerder verhagen. De huichelaars bespraken net hoe ze de samenwerking met het fascisme aan de man moeten brengen en noemden het een minderheidskabinet, tevens spraken ze af de heer Cohen er de schuld van te geven. De heer verhagen, die als katholiek sowieso een dubbele houding met het fascisme heeft, besprak de laatste normen en waarden met zijn gereformeerde voorganger die helemaal achterin op de achterbank zat en met zijn burgermansmoraal ook wel eens een uitje naar het buitenland wilde maken. En dat de katholieken adolf ook al eens in het zadel hebben geholpen zijn de mensen natuurlijk allang vergeten. Ik zal jullie de toespraak van geert wilders besparen maar het was natuurlijk weer een tirade tegen de taoisten. Het jingjang symbool moest belast worden want de vervuiler betaald etc. etc. Ook zie je naast de heer verhagen duidelijk de heer scheringa zitten, hij had dit uitstapje gefinancierd want het kapitalisme komt immers ten val door decadentie. Tijdens de toespraak deden de heren de rechterarm principieel niet omhoog want dat had dan weer met normen en waarden te maken. Toen ze wegreden zie je duidelijk op de achtergrond toch wat aanhangers staan, rechts eva braun, midden nog een levend wezen waar adolf geen minachting voor had en misschien wel een beetje van heeft gehouden, zijn hond blondie, en links de grote hitler. Toen ik de merknaam van de auto las, der Untergang, wilde ik geen lift meer naar Nederland. Drie jaar geleden schreef ik al dat het kapitalisme ten val komt door decadentie, ik dacht ook zelf dat het een leuke grap was, drie jaar later is het echter realiteit geworden. Het grote egoisme heeft gewonnen.

15/8 Weimar, deze stad moest ik ook nog een keer bezoeken. In Weimar wankelde Duitsland van de eerste de tweede wereldoorlog in en het is de mooiste stad van Duitsland en de stad van goethe maar je kunt ook hier op elke straathoek doner kebab kopen. Tien jaar geleden is de mooiste bibliotheek van de wereld volledig afgebrand maar het is nog steeds een prachtig stadje. Morgen nog even Dortmund met een bezoek vereren en dan de heimat verlaten of juist terug in de heimat, ik weet het ook niet meer.

Maar waarom zo nodig naar huis? Een half jaar geleden in Macedonie kreeg ik het onheilspellende bericht van mijn kleinburgerlijke broertje dat hij het kleinburgerlijkste der kleinburgerlijkheden gaat doen, de brave borst gaat trouwen. De jongeman is een paar jaar onder mijn gezag vandaan en de romantische escapades ontsporen. Ik ben tegen het huwelijk, ik vind het flauwekul, onderdrukking en het doet me te veel aan de eerste wereldoorlog denken; een loopgravenoorlog zonder winnaar. Maar de appel kan nu eenmaal precies aan de andere kant van de boom vallen dus ik ben onderweg naar huis. Maar er is ook een keerzijde, eindelijk is formeel de weg vrij voor nakomelingen. Ik ben er klaar voor.

Via Noord-Afrika naar Spanje terug naar huis was het meest voor de hand liggend maar de kolonel houdt de grenzen van Libie dicht voor normale mensen en in Algerije kun je bijna geen kant op wegens ontvoeringen en de grens tussen Marokko en Algerije is uit boosheid gesloten. Verder naar Afrika en terugvliegen ben ik op tegen en is veel te duur, dus dan maar via Griekenland en Italie. Er zijn slechts tien foto's beschikbaar want de fotoruimte is uitverkocht, het zijn slechts impressiefoto`s maar het was in Europa dus ik denk dat de grootste avonturiers hier ook wel toe in staat zijn.

De voorlopige! statistieken:
Ik heb 49 landen bezocht (Nederland, Vaticaanstad, Hong Kong en Macau niet meegeteld) en ben 1212 dagen weggeweest, exclusief een onderbreking van 30 dagen afgelopen kerst. Ik heb veertien vluchten gehad, het aantal busreizen, treinkilometers en alle andere vormen van transport moeten jullie zelf even uitrekenen. De beste mensen op aarde leven in Birma, het mooiste land op aarde is Indonesie en de mooiste bergen op aarde zijn de Karakoram en Hindukush in Pakistan. Het spannendste land was Afghanistan, het meest avontuurlijke Indonesie. De mooiste stad is Rome, de beste stad is St Petersburg. Het dieptepunt was natuurlijk Thailand.
Het mooiste door mensenhanden gecreeerd is Angkor Wat, hoewel Bagan, de Registan en Petra goed kunnen meekomen. Mijn liefste liefje was in Almaty maar dat is al weer lang geleden, toen was ik nog jong en aantrekkelijk. Het meest indrukwekkend was zes weken wandelen in de karakoram. De meest indrukwekkende mensenontmoeting was in Papoea. De indrukwekkendste ontmoeting met het dierenrijk waren de walvissen bij Brisbane. Maar de stand is voorlopig want de wereld is nog groter dan ik tot dusver heb overzien.

Alle lieve mensen, natuurlijk moet ik een aantal mensen bedanken. Natuurlijk allereest mijn moeder die drie jaar lang met de tranen in de ogen dagelijks het garagepad op liep of ik aan het eind van de straat al opdook. Mijn vader die de bureaucratie gaande heeft gehouden want Nederland bleef weliswaar haperend maar toch gewoon doordraaien ondanks mijn afwezigheid, Natuurlijk ook mijn reisdokter Bruno die mij altijd bijstond in medisch donkere dagen en er voor zorgt dat ik wormenvrij terugkeer.

Maar vooral moet ik de eindeloze gastvrijheid van deze wereld bedanken, van de jurt in Kyrgizie, tot een hut in Indonesie en het huis van de grootgrondbezitter in Pakistan. Terugbetalen zal ik dit nooit kunnen maar de mensheid is over het algemeen goed. Maar ik wil vooral de aarde bedanken, de aarde is schrikbarend mooi en veel mooier dan de postcodekanjershow doet vermoeden.

Alle lieve mensen, voorlopig gaat de moeder aller reizen slapen, ik moet geestelijk en lichamelijk even aansterken. Maar met voorlopig bedoel ik voorlopig, Afrika en het contingent Amerika zullen nog de oortjes worden gewassen, aanstaande maart zal de moeder aller reizen weer ontwaken. Het betekent ook dat jullie ontwikkeling voorlopig stil ligt en ik mij weer zal toeleggen op het beroep dat ik van kinds af aan reeds ambieer en dat is astronaut. Ik zal echter eerst mijn sollicitatie-, begrafenis-, bruiloftspak aantrekken en me ordentelijk laten vollopen zodat ik de vriendinnen van Marloes Mensink in de kont ga knijpen, dat heb ik wel verdiend.

Amen.