Landgenoten. - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Frank Mensink - WaarBenJij.nu Landgenoten. - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Frank Mensink - WaarBenJij.nu

Landgenoten.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frank

29 Januari 2008 | Maleisië, Malakka

Alle lieve mensen,

Aan de vooravond van mijn overtocht naar de grootste archipel in de wereld ben ik reeds gestuit op ons grootse koloniale verleden. Melaka was voor Nederland een van de belangrijkste gekoloniseerde handelssteden.

15/1 Ik ben nog een dag extra in Vientiane gebleven en toevallig langs een grote tentoonstelling gelopen met veel Russisch en Chinees oorlogsmaterieel voor de strijd tegen de kolonisator Frankrijk en de imperialistische Amerikanen. Ik kan altijd enorm genieten van communistische propaganda, deze propaganda is ongeveer van hetzelfde niveau als de rechtse borrelpraat die in Nederland zo algemeen is geworden.

Volgende dag met de bus naar de grens. De grens is een brug over de Mekong en na deze overgelopen te hebben een dagje zitten in de trein naar Bangkok.
In Bangkok nieuwe visa geregeld, nieuwe vaccinatie gehaald en tevens een nieuw paspoort besteld omdat de huidige vol begint te raken met visa en stempels.

Ik zat dus even vast in Bangkok en weer in mijn geliefde straat overnacht omdat hotelkamers daar het goedkoopst zijn. Het is echt de hooligan-straat.
Bangkok zelf is een leuke stad met veel hoogbouw, hier en daar sloppenwijken, een skytrain, tempels en de heiligste tempel voor Boeddhistisch Thailand en natuurlijk ontelbaar veel portretten van de koning. Bangkok heeft ongeveer 8 miljoen inwoners en de stad leeft. Ik ben ook nog naar de kapper geweest in Bangkok waaruit eens temeer blijkt dat ik ook maar gewoon een mens ben.

23/1 Van Bangkok naar Kuala Lumpur is 34 uren met trein en bus. Eerst 18 uur met de trein naar het zuiden in de goedkoopste en dus volgepropt met vieze mannetjes trein naar de grens met Maleisie. Deze keer zat ik tussen hele vieze mannetjes die het nodig vonden hun voeten met reeds weggerotte nagels tegen mij aan te leggen. Het zuiden van Thailand is islamitisch met enigszins separatisme. In de trein zat ik reeds tussen de mohammedanen. Een half uur voor de grens meteen overstappen op de trein naar Butterworth in Maleisie en daarna meteen verder met de bus naar Kuala Lumpur. Dit was dus 34 uren achter elkaar zitten en moe en niet voldaan aangekomen in Kuala Lumpur. Van zo lang zitten krijg ik onvermijdelijk weer een hernia-trekkebeentje maar voor het overige geen klachten over de rug, die doet het bijzonder goed. Door deze manier van reizen houd ik het goedkoop, van Bangkok naar Kuala Lumpur voor ongeveer tien euro. Niet dat ik zo'n zuinig mens ben maar het maakt het lange zitten toch draaglijker. Zelfs een beetje genieten.

24/1 Kuala Lumpur is een leuke stad met anderhalf miljoen inwoners. India, China, en de islam ontmoeten elkaar hier. Een mix van Chinatown, een Indiase marktbuurt, koloniale architectuur, islamitische architectuur en wolkenkrabbers. De zakenwijk van Kuala Lumpur heeft goede architecten gehad. De Petronas zijn de hoogste en werkelijk mooie torens in Kuala Lumpur. De Petronas torens waren tot 2004 het hoogste gebouw ter wereld, in Taiwan is inmiddels hoger gebouwd. De Petronas torens is denk ik het mooiste moderne gebouw dat ik gezien heb. De Jinmao toren in Shanghai waar ik drie maanden geleden in geweest ben is nummer vier hoogste gebouw in de wereld. Chicago heeft nummer drie.
Kuala Lumpur heeft een leuk monorailtje. In het centrum staat de grote nationale moskee, er zijn Chinese tempels, Hindu tempel, kerken etc.
In Kuala Lumpur is men er in geslaagd het meest chaotische busstation in de menselijke geschiedenis te creeren. Ik heb twee uur heen en weer gelopen tussen loketten en bussen voor ik kon vertrekken, de rit naar Melaka was korter.

27/1 Melaka. De Straat van Melaka was de belangrijkste vaarroute richting de Oost. Het is daarom niet verwonderlijk dat opeenvolgende naties hier hun basis hadden. Eerst de Indiers, zij hebben via Melaka de islam naar dit gedeelte van de wereld gebracht. Vanaf 1511 de Portugezen, daarna vanaf 1641 Nederland. In 1795 is Melaka met de Engelsen geruild voor Bengkulu in Sumatra.
Ik ben niet zo deskundig maar met enige fantasie zie je hier Nederlandse architectuur. Het centrale plein heet Nederlands Plein en er staat een Stadthuys. Het Stadthuys is waarschijnlijk het oudste Nederlandse gebouw in Azie. Twee uur geleden liep ik over het Nederlands kerkhof, mooie teksten op de grafzerken. Er schoot op het kerkhof voor mijn neus weer eens een slang weg, slangen bijten enkel indien je er echt op gaat staan. Er was een fort maar die is grotendeels verdwenen en een mooi Chinatown.

Morgen vertrek ik met de boot naar Indonesie, het is twee uur varen vanuit Melaka naar Dumai over de Straat van Melaka. Ik heb een visum voor zestig dagen dus kan voorlopig uit de voeten in Indonesie. Via Sumatra naar Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Flores, West-Timor, Ambon en Banda naar Papua. Dan eventueel via Papua Nieuw Guinea naar Australie maar Papua Nieuw Guinea is onzeker door de anarchistische toestand in het land. Wel zeker is dat ik volgende week de evenaar voobij ga. Warm is het nu al, en het is regentijd dus dagelijks wat regenbuien. In Indonesie ga ik heel veel vulkanen bekijken dus hoop met mij dat de vulkaan niet uitbarst als ik over de rand kijk.


Alle lieve mensen, langs deze voor mij onsympathieke wijze wil ik Erlin en Erik feliciteren met hun vermenigvuldiging. Erik is de jongeman die mij bezocht in Hong Kong. Het is een jongen geworden dus dat is economisch goed nieuws. Zijn naam is Sam en wij hopen dat hij in een goede wereld zal opgroeien.

groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank

Wij leven allemaal onder dezelfde hemel, maar een ieder heeft een andere horizon. my email: frankm456@gmail.com

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 143936

Voorgaande reizen:

14 Maart 2007 - 14 Maart 2020

De moeder aller reizen.

Landen bezocht: