Erik op bezoek. - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Frank Mensink - WaarBenJij.nu Erik op bezoek. - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Frank Mensink - WaarBenJij.nu

Erik op bezoek.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frank

14 Oktober 2007 | Hong Kong, Kowloon

Alle lieve mensen,

Erik van de Voort is op bezoek geweest, hij heeft mij een week vergezeld in Hong Kong, en dat terwijl hij zwanger is want zwanger ben je samen.

25/9 Hangzhou. Een doorsnee Chinese stad van 6 miljoen inwoners met een meer. In het midden van Hangzhou is een meer dat heel bijzonder moet zijn. Het is bijzonder, heeft een aparte sfeer maar dat is het dan ook. Ik vind het een beetje overdreven dat legendarische meer.

27/9 Shanghai. Groot, groter, grootst. De hoofdstad van de komende eeuw. De agglomeratie Shanghai heeft een kleine 15 miljoen inwoners, dus erg groot. Veel wolkenkrabbers, en Chinezen houden van licht, dus de hele skyline is een lichtenspektakel. Heeft natuurlijk wel iets. Vooral langs de rivier de Huangpu is het elke avond een lampjesfeest.
Op 30 september heb ik een wereldrecord bewegen gevestigd. 's Ochtends naast mijn hostel naar een van de hoogste torens van Shanghai geweest. De toren is deels een hotel, ik kon met de lift naar de 38ste verdieping zonder dat iets gevraagd werd. Hier natuurlijk al een geweldig uitzicht maar ik vond een andere lift, ik probeerde verder naar boven te komen maar dat mocht niet. Een dame achter een balie vroeg of ik in het hotel verbleef en na een leugentje mocht ik verder naar boven, naar de 60ste verdieping. Hier werd ik reeds opgewacht en rondgeleid door een andere dame. Op deze verdieping bezocht ik onder andere de hoogste bibliotheek ter wereld en een exclusieve club. Hier ontmoeten de machtigen van Shanghai elkaar. De dame schoof een boekenkast naar voren en hierachter bevond zich een deur naar het dakterras. Echt geweldig, zonder raam over de stad uitkijkend, en gratis is niet duur.
Maar later op de dag ben ik met de metro naar het noorden van de stad gegaan waar het station van de Transrapid ligt, de Duitse magneetbaan. De transrapid verbindt Shanghai met het vliegveld, 30 km in 8 minuten. De trein rijdt met een topsnelheid van 431 km/h, ik heb de rit gemaakt en foei wat gaat ie hard. Ik heb dus op een dag en verticaal en horizontaal heel snel bewogen, dat is een wereldrecord.
's Avonds begon voor Chinezen een week vakantie, een week vakantie voor Chinezen begrijp ik niet zo goed, Chinezen moeten immers voor ons werken. Een enorme mensenmassa banjert door de stad waardoor er bijna geen doorkomen aan is. 1 Oktober is een nationale feestdag in China omdat de grote moordenaar op deze dag in 1949 de Volksrepubliek China heeft uitgeroepen op het Tiananmenplein in Beijing.

In Shanghai tevens in het op drie na hoogste gebouw ter wereld (420 meter, de Jinmao toren) naar boven geweest. Op de 88ste verdieping (340 meter hoog) is een etage met uitzicht over de stad. Dit gebouw staat aan de oostzijde van de Huangpu rivier, in 1990 was deze zijde van de rivier nog geheel onbebouwd en akkerland. Op de foto kun je zien hoe het heden, dus zeventien jaar later er uitziet.
En in Shanghai naar een tentoonstelling geweest waar het eerste congres van de communistische partij is gehouden in 1921. Ik houd enorm van propaganda en vooral van de woorden die men hier gebruikt. Het is een aanklacht tegen het kapitalisme en onderdrukking van het proletariaat, er worden knuppels tentoongesteld waarmee arbeiders werden geslagen, het is alleen zo jammer dat die uitbuiting nog steeds aan de orde van de dag is. Ik weet na dit bezoek niet meer of ik communist of kapitalist ben.

3/10 Nanjing. Historische stad, 5 miljoen inwoners. De stad had ooit de langste stadsmuur van China, 33 km. Chinezen hebben in het verleden denk ik enkel gegeten en muren gebouwd.
In 1937 heeft hier een van de grootste misdaden uit de Tweede Wereldoorlog plaatsgevonden. De Japannners hebben in zes weken tijd 300 tot 400 duizend mensen vermoord en meestal zo gruwelijk mogelijk. Zoiets kan nu eenmaal gebeuren, waar gehakt wordt vallen spaanders maar cru is het natuurlijk wel.

Op dit moment zit een heel lelijk Chineesje naast mij en voor ongeveer de tiende keer zijn keel te schrapen en spuugt dit uit in een beker. En dit is dan beleefd want hij spuugt het niet uit op de grond. Indien volgend jaar bij de Olympische Spelen een onderdeel smerigheid wordt gehouden hebben de Chinezen in ieder geval een gouden medaille gewonnen. Maar dit even terzijde. China is niet het land voor mensen met smetvrees.
In Macau zaten Erik en ik in een restaurant. Naast ons zit een Chinees extreem luidruchtig te smakken. Daarna mogen wij in zijn muil kijken omdat hij zijn tanden met stokertjes reinigt en als afscheid laat hij nog even even vette boer. Welkom in China.

4/10 Hangzhou. Weer terug in Hangzhou uit reistechnische overwegingen. China heeft van 1 tot 7 oktober vakantie en dan zijn 1,3 miljard Chinezen aan het reizen, dus ik moest tien dagen van tevoren een treinkaartje kopen voor Hong Kong. Voor Hong Kong is geen visum nodig en aangezien mijn Chinese visum op 7 oktober afloopt moet ik op tijd in Hong Kong zijn. Maar niet alleen voor mijn visum want vriend Erik heeft het in zijn hoofd gehaald mij een week te komen bezoeken. Dus hij vliegt voor een week van Amsterdam naar Hong Kong. De jongen wordt binnenkort vader, en dat gun je natuurlijk geen enkele man, dus hij wil er nog voor een laatste keer in zijn leven uit. En dat begrijp ik.

6/10 Hong Kong. Via Guanzhou naar Hong Kong. Weerzien met Erik van de Voort. Huilen, huilen, Erik dan, ik hoefde niet te huilen, ben geen mietje. Maar wat moest de jongen huilen. Ik begrijp het ook wel, zijn laatste reis, zijn laatste stukje vrijheid, en alles wordt anders.
We hadden afgesproken dat Erik voor de herkenbaarheid zijn pinguinpak zou aantrekken, dus daar stond hij dan, de tranen stroomden uit zijn snavel. De lieverd. De eerste dagen wel wat ongemakkelijke momenten meegemaakt want we hadden afgesproken dat Erik niet zou proberen mij te versieren. Hij was dit kennelijk vergeten maar na dit uitgesproken te hebben ging het echt beter.

Hong Kong is een wereldstad. De voormalige Britse kolonie, vanaf de opiumoorlog tot de teruggave aan China in 1999, is natuurlijk nog heel erg Brits. De auto's rijden links, hebben nog Britse nummerborden en Hong Kong is multicultureel. Mensen van alle Britse kolonieen zijn vertegenwoordigd. Hong Kong zelf is een eiland waar de wolkenkrabbers staan. Een klein stukje land op het vasteland, Kowloon, is later aan de Britten gegeven. Je komt hier veel Fillipijnse dames tegen die de honden of de kinderen mogen uitlaten.
Hong Kong is totaal anders dan Chinese steden en ik vind Hong Kong veel leuker. Sinds de teruggave aan China wordt Hong Kong bestuurd volgens een overeenkomst tussen het VK en China en is veel liberaler dan China. De greep van China op Hong Kong is opmerkelijk klein want er wordt op straat gedemonstreerd tegen de vervolging van de Falung Gong. Ik hoef mijn paspoort niet te laten registreren indien ik internet gebruik.

Vanaf Kowloon is een fantastisch uitzicht over het water op Hong Kong eiland waar de meeste wolkenkrabbers staan. In een wolkenkrabber op Kowloon is een cafe waar je voor veel te veel geld een werelds uitzicht over Hong Kong hebt.
De eerste dagen overnachtten wij in een wel heel klein stinkkamertje zonder raam. Een stapelbed met daarnaast dusdanig weinig ruimte dat je nauwelijks gelijktijdig je bed uit kunt. Er is een uitgaanscentrum en een berg waar je op kunt met een roltrap. En een dubbeldekstram.

Administratief heb ik China al verlaten toen ik Hong Kong betrad, mijn visum is verlopen en ik heb derhalve een nieuw visum voor China gekocht.

11/10 Macau. Macau heeft een half miljoen inwoners en is een uur varen vanaf Hong Kong. Het bestaat uit twee eilanden die met drie lange bruggen met elkaar verbonden zijn. Macau is al vanaf 1510 door Portugezen in gebruik als handelshaven en in 1999 ook teruggegeven aan China. Regelmatig waan je je op een mediterraan plein. En uiteraard de gokpaleizen, de economie in Macau draait voor tweederde op de casino-industrie. Het is een lampjesspektakel waar zelfs de Chinezen niet tegen op kunnen en het is de bedoeling dat het gewonnen geld meteen gespendeerd wordt aan juwelen en horloges.
En voor de eerste keer het echte Aziatische sextoerisme mogen aanschouwen. Hele jonge meisjes draaien rondom de terrassen om de Westerse vetkezen voor absolute bodemprijzen te mogen behagen. Kortom, Macau is een verzameling van alle verworvenheden die wij hebben mogen bereiken met elkaar.

Alle lieve mensen, Erik zit nu in het vliegtuig onderweg naar huis en zal binnenkort bevallen want bevallen doe je immers samen. Zijn vakantie is voorbij en mijn vakantie gaat nu echt beginnen. Zijn zware taak als opvoeder gaat beginnen. Ik reken op een jongetje maar het kan ook een meisje worden, ik weet de naam al.

Vaarwel

• 17 Oktober 2007 - 16:10

Erik:

Beste Frank,

Na de verdraaide waarheden in je bovenstaande verhaal gelezen te hebben zie ik me toch genoodzaakt de foto's van je Kazachse vriendinnetje aan bepaalde mensen te laten zien.

groeten,

Erik

• 19 Oktober 2007 - 13:01

Pepijn:

wij willen ...... zien, wij willen ......zien!

• 19 Oktober 2007 - 15:37

Frank:

Beste Erik,

Ik voel mij genoodzaakt de foto's van jouw Hong Kongse vriendinnetje aan bepaalde mensen te laten zien.
    groet

• 19 Oktober 2007 - 21:55

Ellen:

Broer,

gedraag je een beetje. Erik, maak je geen zorgen. Wij weten dat Frank in een fase van eenzaamheid is beland. Het is geen geheim dat de vrek voldoende centen heeft voor een fatsoenlijke kamer maar het feit dat hij je schaakt in een klein hokje zegt genoeg.
    Frank, ik ga je toch even het beste familiegeheim over Hangzhou verklappen. De reden dat dit meer al jaren zo bijzonder is, lees 12 jaar, heeft alles te maken met het feit dat ik daar op een mooie meidag in '95 met Christel heb rondgedobberd. Ze praten er nog over maar dat versta jij niet. Wij werden als koninginnen binnengehaald, alles en iedereen die ons in de weg stond werd met de bamboestok geslagen door de ordehandhavers. Tsja, dat waren mooie tijden.
    Je reisverhalen doen het overigens erg goed bij de uitgever. Ja, ja het gaat de familie Mensink financieel voor de wind de laatste tijd. Jij zal daar geen problemen mee hebben, je bent uiteindelijk bijna communist. Doe je familie een plezier en ga zo door. Wij volgen je op de voet.

Groeten Ellen